Pages

19 Oct 2011

'orang kita'

Hai semua.. hari ni aku nak kongsi pasal tragedi semalam..hehe..dek kealpaan sendiri..maka terjadi lah tragedi ini..tragedi?? macam tragis je kan..bertepatan dengan entri aku kali ni tajuk 'orang kita'..jadi memang aku nak bercerita pasal orang la..dah nama pun orang jadi mesti la banyak ragam ye tak?alkisahnya aku dan kawan2 yang setia menemani keluar ke TBS jam 1:00 petang..ha3..apa tu?Terminal Bersepadu Selatan lah..first time jejak kaki ke situ..ye lah aku kan orang utara..jadi buat apa menapak ke TBS tu ..nak dijadikan cerita masalah pertama adalah parking kat BTS (orang selalu naik LRT mesti tahu apa dia) tu..dah la tengah constuction jadi memang hari biru ungu la kawasan kat situ..yang aku tak puas hati tu guard kat parking area tu..kita tanya parking ada ke tak??? (ada kot 1000x), dia buat deq (camne nak eja,eh..kira buat tak tau la)..heh..panas betul seluruh badan aku..dlm hati..'orang kita' ke ni? tak faham bahasa melayu ke or boleh dikategorikan so-called pekak? stress betul..dengan takde expression..dia buat tak tahu je..sabo2..last2 aku hentam masuk jg..berpusing2 (test skill drive) akhirnya dpt lah 1 parking the one and the only one..Fuhhh!!!

On the way nak ke terminal tu jumpa 1 couple dr Guongzhou nak ke Melaka..terkial2 la sbb taxi driver tu tinggal d'orang kat situ..haha..lg skali 'orang kita'!!! yang ni aku bangga sbb kawan aku sndiri!!! dia tetiba jd 'tourist agent' welcoming the tourist and guide them to the terminal..sweet kan? borak punya borak smbil lalu eskalator and bridge sampai lah ke TBS..hurrmm..besar juga ala2 airport macam Pudu Sentral jg..ok la..so, tanpa buang masa aku terus menuju ke kaunter untuk beli tiket..actually aku ni sesat kat TBS tu sebab nak ke JB esok!! lepas 'bermesra' (jangan fikir blue,k sebab aku ni memang mudah mesra ngan sesape je) dengan mamat kat kaunter tu..aku dan kawan2 pun amik tiket dan blah la..pasal tourist tu dorang dah selamat dapat tiket dengan bantuan kawan aku tu..(kawan aku tu cakap kalau jumpa orang tanya pasal direction, bagitau saja pun dah ok, tapi kalau boleh bawa dia ke mana dia nak pergi lagi cantik..amacam?kita boleh buat macam dia tak?)..hehe..lu pikir sendiri!!!

Berbalik pada story aku..lepas happy dapat tiket, kami terus enjoy our lunch shgga lah time nak bayar!!! alamak!!! mana duit rm10 aku?kan patutnya ada balance dari beli tiket tadi? hah..sudah!!! aku buat lagi!! ni lah penyakit aku..PELUPA!! dengan tak malunya aku pun terus call HOTLINE TBS untuk kepastian..ni sekali lagi masalah 'orang kita'..macam mana eh buat kerja..kes ni kan salah satu etika khidmat pelanggan..eh3..aku call untuk komplen (bab ni memang aku suka!!)..rasanya dengan 4 orang staff aku bercakap benda yang sama..macam2 alasan meeting lah apa lah..aku terus follow-up sampai lah jam 7.30 malam baru lah ada berita baik..he3..duit aku memang 'sangkut' kat sana..yeay!!! hujung2 bulan ni..itulah yang sangat kuharapkan..apa yang penting sangat dengan cerita ni? ni lah aku nak cakap pasal KEJUJURAN dan NILAI BUDI BAHASA yang tinggi..budi bahasa kan budaya kita..jadi kalau dah kerja bahagian khidmat pelanggan a.k.a customer service tu, contohi lah cik farah tu..walaupun hanya kerja di bahagian kaunter, tetap berlemah lembut dan merendah diri mohon maaf walaupun bukan dia yang salah sebenarnya..(mamat tu yang salah!aku pun salah juga..tapi kan CUSTOMER ALWAYS RIGHT!!)..lagi satu sifat terpuji JUJUR & AMANAH..dia boleh je cakap dengan aku duit tu tak ada atau apa saja alasan lain..tapi, dia memang seorang yang jujur! so, mari kita contohi sikap 'orang kita' yang ini..bagus,kan? semoga Allah memberkati rezekinya dan melimpahi rahmat ke atasnya..aminn..dan pengajaran yang aku dapat ialah..lain kali JANGAN DOK BERANGAN!!!(tapi..apa yang aku angankan?konpius2..) ha2..jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment